ГОСТ 18267-82: Рейки залізничні типів Р50, Р65 і Р75 широкої колії, термооброблені шляхом об'ємної гарту в маслі
Технічні умови
Through hardening in oil of rails, P50, P65 and P75 types, for wide-gauge railways Specifications
Недотримання стандарту переслідується по закону
Цей стандарт поширюється на залізничні рейки типів P50, P65 н P75. виготовлені з мартенівської високовуглецевої сталі, піддані термічній обробці по всій довжині шляхом об'ємної гарту їх в олії з подальшим, пічним відпусткою.
1. ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
1.1. Рейки, призначені для термічної обробки, повинні відповідати вимогам, що пред'являються до рейок першого сорту, виготовленим по ГОСТ 24182-80 (за винятком гарту кінців, механічних властивостей, скрученности, хвилястості і кінцевий викривленості); ГОСТ 8161-75, ГОСТ 7174-75, ГОСТ 16210-77 (за винятком розмірів по довжині в кожному з стандартів).
Допускається піддавати термічній обробці рейки другого сорту, виготовлені по ГОСТ 24182-80, за погодженням між виробником і споживачем. Загартовані рейки, перекладені в другій сорт по поверхневим дефектам, призначені тільки для укладання на шляхах, які не належать МПС СРСР.
(Змінена редакція, Зм. № 2).
1.2. Хімічний склад рейкової сталі повинен відповідати ГОСТ 24182-80.
1 3 Рейки після термічної обробки повинні відповідати вимогам ГОСТ 24182-80, ГОСТ 7174-75, ГОСТ 8161-75 і ГОСТ 16210-77.
1.4. Твердість на поверхні катання головки загартованих рейок повинна бути в межах НВ 341 ... 388; твердість шийки і підошви рейок - не більше НВ 388.
Коливання твердості, яке визначається в різних точках на поверхні катання по довжині однієї рейки, не повинно перевищувати НВ 30 в зазначених межах.
Твердість по глибині зміцненого шару головки рейки повинна бути постійною або плавно знижуватися і на глибині 16 мм від поверхні катання повинна бути не менше НВ 300.
1.5. Мікроструктура загартованого металу головки рейки повинна являти собою сорбіт гарту.
Допускається наявність дрібних розрізнених ділянок фериту.
1.6. Механічні властивості загартованих рейок повинні відповідати наступним:
Примітки:
1. В дужках вказані значення, певні на поперечних зразках.
2. Незадовільні результати контролю механічних властивостей на поперечних зразках до 1 січня 1990 р не є підставою для визнання рейок непридатними.
(Змінена редакція, Зм. № 1).
1.7. Пробний відрізок рейки повинен витримувати низькотемпературні випробування на удар під копром без зламу і ознак руйнування.
1.8. У готових рейках не допускаються залишкові напруги, що призводять до розбіжності паза довжиною 400 мм у кінця пробного відрізка рейок довжиною 600 мм більш ніж на 3,7 мм.
1.9. Допускаються кінцеві викривлення рейок у вертикальній площині, що не перевищують норм, вказаних в таблиці.
Допускаються кінцеві викривлення в горизонтальній площині не більше 0,5 мм на довжині 1 м.
1.10. Допускається знімати фаски розміром не більше 3х3 мм по всьому контуру головки і шийки і не більше 5х5 мм - по контуру підошви шляхом зачистки крайок торців рейок. На рейках з болтовими отворами зняття фаски зверху і знизу головки обов'язково.
1.11. Загартовані рейки слід розділяти на рейки першого і другого сортів. Рейки першого сорту ділять на рейки першої групи першого і другого класів і другої групи першого і другого класів. Поділ рейок на групи і сорти проводять по ГОСТ 24182-80.
1.12. До рейках першого класу відносяться термічно оброблені загартовані рейки, що відповідають вимогам пп. 1.1 - 1.9.
1.13. До другого класу відносяться рейки, у яких під час приймального контролю і приймально-здавальних випробуваннях виявлено хоча б одна з таких відхилень:
зниження твердості на поверхні катання до НВ 311;
коливання твердості по довжині рейки до НВ 50;
зниження тимчасового опору на поздовжніх зразках до 1098 МПа (112 кгм / мм2);
зниження ударної в'язкості до 0,15 МДж / м2 (1,5 кгс-м / см2);
відхилення від номінальних розмірів по довжині:
для рейок довжиною 25 м: з болтовими отворами |15 мм:
для рейок довжиною 25 м: без болтових отворів + 15, -20 мм;
для рейок довжиною 12,5 м до |10 мм;
кінцеві викривлення і горизонтальній площині у рейок з болтовими отворами до 1,0 мм.
1.14. (Виключено, Змін. № 2).
2. Правила приймання та методи випробувань
2.1. Приймально-здавальні випробування і приймальний контроль загартованих рейок повинні проводитися поплавочно. Рейки плавки, термооброблені по одному режиму, приймаються як рейки однієї плавки. Відповідно до технологічної інструкції, узгодженої зі споживачем, допускається формувати для термообробки партії рейок різних плавок об'ємом не більше 100 шт. Обсяг і поря юк приймального контролю такої партії з-ответствуег плавці.
Примітка. Відповідно до ГОСТ 24182-80 кожен ківш вважається самомтоятельно плавкою. Два ковша з однієї печі - суміжні плавки.
(Змінена редакція, Зм. № 2).
2.2. Все загартовані рейки піддаються зовнішньому огляду для виявлення зовнішніх дефектів і вимірам по ГОСТ 24182-80. ГОСТ 7174-75, ГОСТ 8161-75 і ГОСТ 16210-77.
2.3. Все загартовані рейки, призначені для укладання на шляхах MПC СРСР, піддаються неруйнівного контролю відповідно до ГОСТ 18576-85 для виявлення неприпустимих внутрішніх дефектів по ГОСТ 24182-80. Норми допустимих дефектів повинні відповідати вимогам документації на контроль, затвердженої в установленому порядку.
2.4. Приймально-здавальні випробування проводять в наступному обсязі:
на відповідність вимогам п. 1.4 при визначенні твердості на поверхні катання - 5% загартованих рейок від двох суміжних плавок, але не менше 3 шт .; допускається визначати твердість кожного 20-го рейки по ходу технологічного потоку;
на відповідність вимогам п. 1.4 при визначенні твердості за поперечним перерізом - один рейок від однієї з суміжних плавок. Допускається проводити контроль мікроструктури на мікрошліф, вирізаному з головки зразка, який випробовується на розтягування;
на відповідність вимогам п. 1.5 при контролі мікроструктури - один рейок від кожної 20-ї плавки. При відсутності в плавці перших головних рейок дозволяється випробовувати будь рейок цієї плавки;
на відповідність вимогам п. 1.6 при випробуванні на розтяг - 2 зразка, вирізаних один в поздовжньому, другий в поперечному напрямку щодо поздовжньої осі рейки, від однієї рейки кожної 20-ї плавки;
на відповідність вимогам п. 1.6 при випробуваннях на ударну в'язкість - 2 зразка, вирізаних в поздовжньому напрямку щодо поздовжньої осі рейки від одного з головних рейок від двох суміжних плавок, і 2 зразки, вирізаних в поперечному напрямку від кожної 20-ї плавки;
на відповідність вимогам п. 1.7 при випробуванні на удар під копром - один пробний відрізок від головного рейки від двох суміжних плавок, минулого термообробку і правку;
на відповідність вимогам п. 1.8 при контролі залишкових напруг - один пробний відрізок рейки, що відбирається від одного з готових (загартованих і виправлених) рейок кожної 40-ї плавки, але не рідше одного разу на добу.
Всі випробування проводять на головних коліях. При відсутності в плавці головних рейок проби відбираються від будь-якого рейки.
2.5. Технічна приймання рейок здійснюється держриймання або інспекцією МПС СРСР по відповідної технічної документації, затвердженої в установленому порядку.
2.3? 2.5. (Змінена редакція, Зм. № 2).
2.6. Контроль хімічного складу рейок - по ГОСТ 22536.0-87; ГОСТ 22536.1-77; ГОСТ 22536.2-87; ГОСТ 22536.3-77; ГОСТ 22536.4-77; ГОСТ 22536.5-87; ГОСТ 22536.6-77 і іншими методами, які пройшли метрологічну атестацію згідно з ГОСТ 8.010-72. Відбір проби для контролю хімічного складу - по ГОСТ 7565-81.
2.7. Твердість на поверхні кочення і за поперечним перерізом рельсов (п. 1.4) визначають по ГОСТ 9012-59.
Особливості контролю твердості на поверхні катання рейки в умовах цеху визначають методикою, погодженою між Мінчорметом СРСР і МПС СРСР.
Допускається вимірювати твердість рейок магнітним методом.
Твердість на поверхні кочення визначають по середній лінії головки на обох кінцях на відстані не більше 1 м від торців і в середній частині рейки. Місце визначення твердості має бути зачищено для видалення окалини і обезуглероженного шару металу.
Твердість по перетину головки, шийки і підошви контролюють на поперечному Темплете. Темплете товщиною 30-50 мм вирізують на відстані не менше 150 мм від торця першого головного загартованого рейки. Твердість на Темплете визначають в п'яти точках: в голівці на відстані від поверхні катання 8 і 16 мм, середині шийки, на пере підошви на відстані 8 мм від її краю і на поверхні катання. Поверхня катання Темплете повинна бути зачищена для видалення обезуглероженного шару.
Якщо результати вимірювання твердості не відповідають вимогам п. 1.4, то допускається на тому ж рейці проводити повторне визначення твердості двома відбитками.
При незадовільних результатах повторного визначення твердості хоча б по одному відбитку допускається:
поштучно розсортовувати по твердості все рейки даної плавки (при плавковим контролі) або 10 рейок до і 10 після двадцятого порядкового рейки (при контролі кожного двадцятого рейки);
здавати як рейки другого класу або піддавати повторній одноразової термічній обробці (гартуванню та відпуску) з подальшим контролем за пп. 1.4 - 1.9 на подвоєному числі зразків рейки, у яких твердість на поверхні катання нижче мінімальної норми;
піддавати повторному відпустці з подальшим контролем твердості рейки, у яких твердість виявилася вище максимальної норми;
здавати по ГОСТ 24182? 80 рейки, у яких твердість виявилася нижче мінімальної норми для другого класу.
(Змінена редакція, Зм. № 2).
2.8. Мікроструктуру (п. 1.5) перевіряють на мікрошліф, вирізаних з верхньої половини головки рейки.
2.9. Випробування на розтяг (п. 1.6) проводять по ГОСТ 1497-84 на циліндричних зразках діаметром do = 6 мм і розрахунковою довжиною lо = 5do або на зразках lо = 10do, перший тип зразка є кращим. Зразки виточують в напрямку прокатки з верхніх кутів головки і поперек напрямку прокатки головного кінця готового рейки з клеймом? I| найбільш ближче до поверхні і на відстані не менше 150 мм від торця рейки.
Якщо рейки після випробувань на розтяг не відповідають вимогам п. 1.6, то повинні бути проведені повторні випробування на подвоєній кількості зразків від рейок даної плавки.
При незадовільних результатах повторного випробування (хоча б по одному зразку) все рейки даної плавки дозволяється піддавати:
одноразової повної термічної обробки (загартування та відпуску) з подальшим контролем всіх параметрів по пп. 1.4-1.9;
однократному додатковому відпустці з подальшим контролем твердості і механічних властивостей по пп. 1.4 і 1.6.
Рейки плавок, що мають незадовільні результати випробувань на розтяг або знижену твердість, дозволяється здавати як незагартовані рейки по ГОСТ 24182-80.
2.10. Зразки для випробування на ударну в'язкість (п. 1.6) вирізують уздовж напрямку прокатки з верхніх кутів головки і поперек напрямку прокатки найбільш ближче до поверхні. Випробування проводять за ГОСТ 9454-78 на зразках розміром 10х10х55 мм з надрізом R = 1,0 мм глибиною 2,0 мм для поздовжніх зразків і з надрізом R = 5,0 мм глибиною 2,0 мм для поперечних. Надрізів на зразках роблять з боку поверхні катання головки рейки.
Якщо рейки після випробувань на ударну в'язкість не відповідають вимогам п. 1.6, то повинні бути проведені повторні випробування на подвоєній кількості зразків для перевіреної плавки і первинні випробування на двох зразках для суміжній. При повторних випробуваннях кожна суміжна плавка атестується окремо.
При незадовільних результатах повторного випробування (хоча б на одному зразку) рейки даної плавки дозволяється піддавати:
додатковому пічного відпустки з подальшим контролем твердості і ударної в'язкості по пп. 1.4 і 1.6;
одноразової повної термічної обробки (загартування та відпуску) з подальшим контролем всіх параметрів по пп. 1.4-1.9 на подвоєному числі зразків.
Рейки плавок, що мають ударну в'язкість нижче норми 0.15 МДж / м2. дозволяється піддавати високому відпуску і здавати їх після контролю на твердість (жорсткість повинна бути НВ 255... 302) як незагартовані рейки по ГОСТ 24182-80.
(Змінена редакція, Зм. № 2).
2.11. Випробуванням на удар під копром (п. 1.7) може бути піддано один пробний відрізок рейки довжиною близько 1,3 м, що відбирається від головного кінця одного головного рейки з двох суміжних плавок.
При відсутності в плавках головних рейок допускається як виняток випробовувати будь рейок цієї плавки. У разі ж подальшого виявлення головного рейки від плавки, що пройшла рмообработку і правку, даний рейок загартуванню піддавати не слід.
При змісті вуглецю в стали 0,80% для рейок типу Р50 і 0,82% для рейок типу Р65 і Р75 і при одночасному вмісті марганцю понад 0,95% або фосфору більше 0,025% випробуванню на удар під копром слід піддавати одну пробу від кожної плавки.
Для випробування один пробний відрізок загартованого рейки, охолоджений до мінус 60|С, встановлюють голівкою догори на опори з радіусом закруглення 125 мм. Відстань між опорами - 1 м. Маса баби копра повинна становити 1000 кг, радіус закруглення бойка - 125 мм. Маса опор повинна бути не менше 10 т.
Пробний відрізок піддають однократному удару бабою, що падає з висоти 3 м - для рейок типу Р50; 4,2 м - для рейок типу Р65 і 4,5 м - для рейок типу Р75. На рейках не повинно бути ознак руйнування. Після удару вимірюють стрілу прогину щодо ребра лінійкою довжиною 1 м, яка додається до поверхні кочення пробного відрізка рейки. Результати вимірювання стріли прогину служать підставою для випробування загартованих рейок на розтягнення.
При незадовільних результатах випробувань повинні бути проведені повторні випробування на двох пробних відрізках від двох рейок двох суміжних плавок.
При незадовільних повторних результатах випробувань хоча б одного зразка рейки даної та суміжної плавки дозволяється піддавати:
додатковому відпустці з подальшим контролем твердості (п. 1.4) і проведенням випробувань на удар під копром (п. 1.7), як знову пред'являється плавку;
одноразової повної термічної обробки (загартування та відпуску) з подальшим контролем всіх параметрів на подвоєному числі зразків (пп. 1.4? 1.9).
При незадовільних результатах повторних випробувань на удар під копром рейки дозволяється піддавати високому відпуску на твердість НВ 255. . . 302 і здавати їх по ГОСТ 24182? 80 як незагартовані.
2.12. Залишкові напруги (п. 1.8) контролюють, надрізу в поздовжньому напрямку пробний відрізок рейки довжиною 600мм, вирізаний на відстані не менше 1,5 м від торця одного з готових (загартованих і виправлених) рейок.
Пробний відрізок рейки надрізають в холодному стані по нейтральній осі рейки на довжину 400 мм шляхом стругання, фрезерування або різання абразивним кругом. Ширина паза повинна бути 5 - 7 мм.
Розбіжність паза визначають по зміні висоти пробного відрізка рейки у надрезанного торця до і після надрізу.
При незадовільних результатах випробувань повторному відпустці піддають 20 рейок до відбору проби і 80 рейок після з подальшим контролем твердості і залишкових напруг цих рейок (пп. 1.4 і 1.8). Від наступної партії рейок в кількості 100 шт. (По ходу правки) відбирається одна проба для визначення залишкових напружень. При отриманні задовільних результатів випробувань, подальший контроль здійснюється відповідно до п. 2.4. При незадовільних результатах контролю на залишкові напруги піддається один рейок від кожних наступних 100 шт. до отримання стійких результатів. Результати є стійкими при позитивних випробуваннях трьох партій поспіль (обсяг партії - 100 шт.).
При отриманні результатів, що не відповідають вимогам пп. 1.4 і 1.8, рейки слід піддавати високому відпуску на твердість НВ 255 ... 302 і приймати по ГОСТ 24182-80.
2.13. Кінцеві викривлення рейок у вертикальній площині вниз і в горизонтальній (п. 1.9) вимірюють шляхом прикладання лінійки довжиною 1 м до прямої частини рейки по дотичній і визначення зазору між лінійкою і торцем рейки.
При викривленні кінця у вертикальній площині вгору величину викривлення вимірюють шляхом визначення зазору між лінійкою і головкою рейки.
2.12, 2.13. (Змінена редакція, Зм. № 2).
2.14. Загартовані рейки з хвилястістю і скупченістю, що перевищує допуски ГОСТ 24182-80, дозволяється об'єднувати в партію до 100 шт. і піддавати одноразової термічній обробці (гартуванню та відпуску) з подальшим контролем всіх параметрів по ГОСТ 18267-82, як знову пред'являється плавку.
(Введено додатково, Змін. № 2).
3. Маркування
3.1. Додатково до маркування по ГОСТ 24182-80 на загартовані рейки уздовж шийки в гарячому стані наносять умовний знак, який відрізняє загартовані рейки від незагартована. Цей знак являє собою коло діаметром 15 - 20 мм. Знак наносять в середній частині шийки на відстані не менше 1 м від кожного торця рейки з боку нанесення номера плавки і на глибину не більше 1 мм. У рейок, які пройшли високий відпустку і здаються як незагартовані, цей знак повинен бути знищений.
3.2. На торець кожного прийнятого загартованого рейки холодним клеймением повинні бути нанесені:
клейма МПС СРСР і ОТК підприємства-виготовлювача;
буква 3 (гарт).
3.3. На відстані 0,5 - 1,0 м від торця рейки, на якому проставлені приймальні клейма, на шийку всіх загартованих рейок наносять поперечну смугу шириною близько 20 мм фісташкової (світло-зеленої) олійною фарбою.
Зображення державного Знака якості, присвоєного в установленому порядку Держстандартом СРСР, наноситься ненезмивною фарбою на шийці рейок поруч з маркувальної смугою.
Приймальні клейма, завдані на торець головки прийнятих інспекцією рейок, обводять:
на рейках першої групи - блакитною фарбою, додатково на шийці торця рейки першого класу наноситься поперечна смуга фісташкової (світло-зеленої) фарбою, другого класу - поперечна смуга жовтою фарбою;
на рейках другої групи - білою фарбою, додатково на шийці торця першого класу наноситься поперечна смуга фісташкової (світло-зеленої) фарбою, другого класу - поперечна смуга жовтою фарбою.
Підошву і половину шийки торця рейок другого сорту забарвлюють фісташкової (світло-зеленої) фарбою.
3.4. Рейки повинні супроводжуватися документом, підписаним представником підприємства-виготовлювача і інспектором МПС СРСР і (або) представником Держприйомка, що засвідчує відповідність їх вимогам цього стандарту і містить:
найменування підприємства-виробника;
найменування продукції і спосіб термічної обробки;
тип, клас та групу рейок;
марку стали, з якої рейки виготовлені;
позначення цього стандарту;
відбитки або опис приймальних клейм, а також опис маркування рейок фарбами;
число рейок із зазначенням їх довжини;
найменування та адреса споживача;
зображення державного Знака якості, присвоєного в установленому порядку Держстандартом СРСР.
На вимогу споживача йому повинні бути додатково повідомлені номера плавок, результати хімічного аналізу і. приймальних випробувань.
Замовити рейок по телефону + 38050-334-43-45 (Ірина)